hij hem

hij hem
Nu in de winkel

dinsdag 4 mei 2010

Jean-Pierre Geelen houdt niet van homohumor

Gisteren stond er een wat rare tv-column in de krant van Jean-Pierre Geelen, die doorgaans goed schrijft over tv. Dat hij over de media schreef was een grote opluchting na het jarenlange ondeskundige geploeter van Wim de Jong op dezelfde plek. Bovendien hield Wim de Jong niet van homo's op tv. Elke keer als er iets niet deugde, dan kwam dat door de geaardheid van de presentator. Robert Jensen kan allerlei ranzige mopjes debiteren met een lachband eronder gemonteerd, als een homoseksuele presentator een grap maakt, is het meteen nichtenhumor.

In het nieuwste nummer van Tzum schrijf ik, in navolging van Gerrit Komrij, ook met enig afgrijzen over het aanbod aan homoseksuele presentatoren op de vaderlandse tv en de vette knipogenhumor die erbij hoort. Ik vind dat Gerrit Komrij (en ik dus ook) kritiek mogen uiten, zoals joden de enigen zijn die echte joods humor kunnen brengen.

Inhoudelijk is er niets mis met de kritiek van Geelen. Het is het taalgebruik. Jean-Pierre Geelen hanteert de omfloerste woorden van de ontevreden burger (type Verdonk-Wilders: je mag in dit land ook nooit eens zeggen waar het op staat).
Je mag het misschien niet zeggen – voor je het weet ben je een verdacht sujet – maar als de tv-wereld een afspiegeling zou moeten zijn van de samenleving, zijn de juiste verhoudingen ver zoek.
Alle (semi-)amusementsprogramma's werden namelijk gepresenteerd door homo's afgelopen zaterdag. Nou ja, behalve dan 'Raymann is laat' een programma dat Geelen nota bene zelf aanhaalt. En behalve 'Kinderen geen bezwaar', en 'De grootste royaltykenner van Nederland', en 'Mijn vader is de beste', en 'Lotto's onvergetelijke zaterdag', en 'Echt waar' met Jack Spijkerman, en 'Da's lachen', en 'Lachen om home video's' om er maar een paar te noemen (ik laat de kleinere zenders zoals Comedy Central even links liggen en neem ook de films niet mee). Maar goed, dan nog zijn er gelukkig een paar homoseksuele presentatoren op tv. Helaas maken die doorgaans vreselijke grappen. Val dan die grappen aan, hun gebrek aan smaak, hun platvloersheid: alles kun je aanvallen, maar niet het toevallige feit dat de presentatoren homoseksueel zijn.
De meesten (met uitzondering van Jeroen ‘Blauw bloed’ Snel, maar die werkt dan ook bij de EO) laten geen kans onbenut hun geaardheid te benadrukken en uit te venten.
'Hun geaardheid' 'uit te venten'.
Wij, heteroseksuele burgers van de goede smaak; hun, platvloerse homo's.

Gelukkig was er de 'enige herkenbare hetero' Jörgen Raymann. En die deed weer een jurk aan.
Tegen Frits Sissing: ‘Heb jij een vliegbrevet? Dan laat ik je na de uitzending kennismaken met mijn zwarte doos.’

Het is allemaal de schuld van Snip & Snap.
Het is bijna ondoenlijk om de foute gedachtegang hierachter te reconstrueren. Waarschijnlijk zoiets als: wanneer mannen een jurk aan doen, dan zijn het net homo's en als ze dan een grap maken dan is het een foute grap.
Al die heteroseksuele komieken die in een jurk op het podium inderdaad verwijfd staan te doen en daar het gemakkelijke lachsucces mee scoren bij het evenzo heteroseksuele kijkerspubliek dat op de dijen slaat van de pret bij zo'n vertoning, maar bij de eerste de beste travestiet bijkans flauwvalt van de horreur. Snip en Snap, Piet Bambergen in een jurk en ook Jörgen Raymann: de wereld is vergeven van die makkelijke verkleedpartijen die gebaseerd zijn op de eeuwenoude spot van homoseksuelen. Jörgen Raymann die in het begin van zijn tv-carrière nog wel eens graag een homo nadeed door een handje slap te houden en lijzig vrouwelijk te praten. Dat heeft hij intussen gelukkig afgeleerd.

Je zou verwachten dat er wat reacties zouden komen bij de Volkskrant. Op de site, waar het volledige stukje van Geelen staat, lees je vooral commentaren die met de schrijver instemmen. Ik moet er vooral van zuchten.

P.S.
Reactie van Jean-Pierre Geelen op Twitter: Prima (maar voorspelbare) reactie Coen, jammer van de feitelijke fouten.

coenpeppelenbos @jpgeelen Welke feitelijke fouten? Van jou of van mij? Gezien de reacties (of het gebrek eraan) valt het met de voorspelbaarheid wel mee.

jpgeelen @coenpeppelenbos Je noemt verkeerde voorbeelden. De gedachte dat alleen Komrijs hier iets over mogen zeggen vind ik trouwens onzin.

coenpeppelenbos @jpgeelen voorbeelden zijn allemaal zaterdagavondentertainment. Jij maakt er een jij-zij-strijd van, speelt de man ipv de bal.

coenpeppelenbos @jpgeelen Komrij strijdt met open vizier en valt eigen groep aan. Vind ik sterker. Verder mag je alles zeggen natuurlijk. (Nu stop ik)
P.S. 2: Jeroen Snel (een van de presentatoren van de royaltykwis) blijkt homoseksueel te zijn. Wist ik niet. De Lotto-show wordt gepresenteerd door Carlo Boszhard. Daar zijn de feitelijke onjuistheden.

4 opmerkingen:

Nick ter Wal zei

Go, Coen!

Karel ten Haaf zei

Wat een walgelijk stukje - dat van Geelen bedoel ik natuurlijk: ik heb het (naar aanleiding van zijn twitterbericht in het P.S.) helemaal gelezen, maar kan geen "feitelijke fout" in je stuk ontdekken, Coen. En dat twitterbericht maakt het nog erger: eerst een homofoob stukkie schrijven, en als daar dan iemand tegen ageert zeggen dat het een feitelijk onjuiste, maar voorspelbare (want van een homo afkomstige) reactie is. Bah!

Hup Coen!

Nina van den Berg zei

Bedankt voor de reactie op het stuk van Geelen - Ik weet haast niet hoe te reageren op zijn stuk, hij mag alles schrijven natuurlijk, echter ben ik soms niet helemaal voorbereid om beledigd te worden. zoals A.L. Snijders ook schreef: 'Ik schrok alleen, het was toch nog onverwacht.' (VPRO Gids # 20)

coen zei

@ Nina: het grootste probleem is dat ik het voor de rest inhoudelijk wel met hem eens ben. De grappen die gemaakt worden vind ik voor het grootste deel ook plat en smakeloos.